måndag 18 januari 2010

Ugnsstekt lax med saffranssås

Fortfarande ingen kamera, varför jag använder en gammal bild....

Min pappa och jag var i Marocko för herrans massa år sedan. Vår favoritmåltid där var oavkortat Havskatt med Saffranssås. Då maken, så riktigt nyligen skrev om att jag GÄRNA använder saffran i maten, blev jag extra inspirerad. Och dessutom använder jag mig litet av hans favorit - lime. Vår affär saluför ingen havskatt, men väl lax. Så därför...

Ugnsstekt lax med saffranssås, 4 portioner

Saffranssåsen
  • 1 msk smör
  • 3 charlottenlökar
  • 1 pkt saffran
  • 1 dl vitt vin
  • 3 dl vatten
  • 1 hönsbuljongtärning
  • 1 dl grädde
  • 1 msk majsena till redning
  • salt och peppar

Finhacka löken och fräs med smör i en kastrull. Tillsätt saffran. Tillsätt vinet, vatten, grädde och hönsbuljongtärningen. Låt koka upp och red av med majsena. Sjud sedan såsen på svag värme ca 10 minuter. Smaka av med salt och peppar.

4 st laxfileér
  • salt, cayennepeppar och svartpeppar
  • finrivet skal från en lime (citron går lika bra).
Krydda och salta laxen. Lägg den i en ungssäker form och kör in i ugnen på 200 grader ca 15 minuter.

Serveras med ris och sallad.

1 kommentar:

  1. Låter helt underbart, ett recept i min smak....och till detta gott vitt vin..vittvin drickare som jag är...:) fniss..KRAM

    SvaraRadera