fredag 22 oktober 2010

Servettbrytningar till dop: Barnskon och Skjortan

Barnskon, eller stöveln, lärde jag mig vika av en gammal kollega. Jag var långt ifrån barnalstrartagen men var redan då intresserad av servettbrytningar. Jag lade in en "prototyp" i ett skåp och där blev den liggande. Tills mina egna barn kom. Efter det har jag gjort den även vid vanliga middagar, bara för att jag tycker att den är fin.
Båda dessa två kan som sagt användas oavsett situation, men de gör sig väldigt bra i doptider. Servettbrytningarna är från början likadana, barnskon går ett vik längre.
Skjortan
  • Vik ut servetten helt och vik därefter in de fyra kanterna mot mitten.
  • Vänd servetten och vik in alla fyra hörn mot mitten igen.
  • Gör samma sak en tredje gång.
  • Vänd servetten igen.
  • De inåtvända kanterna dras nu ut mot hörnen så att en rektangel bildas.
  • Gör likadant med alla fyra kanter.
  • Vänd servetten och vik ihop den på mitten.
  • Dekorera med ett litet band.
Barnskon
  • Vik ut servetten helt och vik därefter in de fyra kanterna mot mitten.
  • Vänd servetten och vik in kanterna mot mitten igen.
  • Gör samma sak en tredje gång.
  • Vänd servetten igen.
  • De inåtvända kanterna dras nu ut mot hörnen så att en rektangel bildas.
  • Gör likadant med alla kanter.
  • Vänd servetten och vik ihop den på mitten.
  • Vänd den på mitten ytterligare en gång.
  • Bind ett snöre om "vristen".

2 kommentarer:

  1. Tack för beskrivningen, var enkel vikning av servett-skjortan. Finns de som har gjort det svårare än vad det är! Tack =)

    SvaraRadera
  2. Hej Camilla!
    Vad kul att du säger! Vad glad jag blir.//Lena

    SvaraRadera